Cum luam decizii pozitive – NLP Integrativ

Cum luam decizii pozitive

Schimba istoria
April 22, 2018
Show all

Cum luam decizii pozitive

Luam decizii… facem alegeri…

Am mai vorbit cu cateva articole in urma despre alegeri si decizii, din perspectiva cartii lui lui Andy Szekely despre acest subiect. Astazi, cu ajutorul lui Richard Bandler, iti propun cateva exercitii practice si simple, prin care sa iti poti exersa luarea deciziilor pozitive.

Esti zilnic bombardat cu o multitudine de decizii mai mult sau mai putin importante. Unele nu vor avea o prea mare influenta, in timp ce altele iti vor schimba viata din temelie, asa ca ai nevoie sa poti depasi deciziile negative si sa te asiguri ca iei decizii bune. Pentru asta cel mai important factor este starea in care se afla gandurile tale.

Gandurile negative te fac sa te simti rau (inconfortabil, plin de indoieli, lipsit de incredere in sine, poate chiar suspicios sau temator). Din aceasta postura nu esti capabil sa iei decizii pozitive. Ele vor fi fara indoiala negative si iti vor influenta negativ viitorul. Concluzia logica este ca ai nevoie de o stare pozitiva pentru a lua decizii bune, adica vrei sa scapi intai de gandurile negative, care iti dau de furca uneori.

Introspectia este de cel mai mare ajutor si in acest caz. “Mergi” in interiorul tau si observa ce faci. Daca vei schimba ceea ce faci,  in interiorul tau, vei schimba si starea.

De exemplu, daca obisnuiesti sa te judeci si sa-ti spui lucruri neplacute, ai putea folosi sugestia lui Richard Bandler, care foloseste o mantra personala. Ori de cate ori se surprinde criticandu-se isi spune:”Mai taci din gura!” Poate te-am facut sa zambesti… Si asta este foarte bine! Si mai important este insa ca aceasta functioneaza, pentru ca practic preiei controlul gandurilor tale. Apoi, asa cum ai mai invatat si in exercitiile din articolele precedente, odata ce ai controlul poti incepe sa faci schimbari.

Asa ca primul exercitiu de astazi iti arata pasii prin care poti scapa de gandurile negative:

1. Observa ce ganduri negative iti trec prin minte si ce anume iti spui care te face sa te simti rau.

2. In timp ce iti spui lucruri negative, repeta mantra: “Mai taca-ti gura!”, de mai multe ori.

3. De fiecare data cand te surprinzi vorbindu-ti negativ repeta aceasta mantra.

4. Incepe apoi sa-ti spui lucruri placute si incurajatoare, cu o voce blanda si sigura.

In afara faptului ca obisnuim sa vorbim cu noi insine, construim mereu imagini in mintea noastra. Asa cum am mai vorbit, ajutandu-ne de submodalitati (caracteristicile imaginii, ale eventualelor suntete care o insotesc si ale sentimentelor pe care ni le provoaca) putem face schimbari importante. Aceste schimbari de imagini si de stare ne schimba gandurile si ne aduc in postura de a lua decizii bune.

Iata deci exercitiul care te invata cum sa-ti schimbi starea de spirit:

1. Cand esti intr-o stare de spirit negativa se intampla de obicei 3 lucruri: iti construiesti in minte imagini care te fac sa te simti rau, iti vorbesti in maniera pesimista si te simti rau. Observa toate aceste imagini, sunete si sentimente din mintea ta.

2. Gandeste-te la ce vrei sa faci si descopera care ar fi cea mai utila stare in care ai avea nevoie sa te afli.

3. Indeparteaza imaginile negative si inlocuieste-le cu altele pozitive, care iti permit sa te simti asa cum iti doresti. (Cum faci asta? Revino la exercitiile din articolele trecute si vezi cum poti transforma imaginea nedorita in una: statica, alb-negru, mica, departata, iar imaginea dorita in una: colorata, in miscare, marita, apropiata…).

4. Foloseste mantra de la exercitul de mai sus pentru a reduce la tacere vocea interioara negativa, care iti spune lucruri care te fac sa te simti rau. Inlocuieste-o cu sugestii pozitive, incurajari, afirmatii, complimente pe care le spui cu o voce blanda si sigura.

5. Observa in interior sentimentul neplacut (care se manifesta, sub forma unei senzatii intr-o anumita parte a corpului si care se misca intr-o anumita directie; asa cum ai invatat deja, daca este dificil sa identifici miscarea, pune un deget deasupra zonei corpului in care simti senzatia si misca-l inainte si inapoi, la stanga si la dreapta pana ce iti dai seama cand senzatia se misca in directia degetului). Dupa ce ai identificat directia de miscare a sentimentului negativ, imprima-i miscarea in sens invers (tot cu ajutorul degetului).

6. Schimba-ti fiziologia. Fa cateva miscari, respira profund, apoi imagineaza-ti un moment in care te-ai simtit foarte bine si vezi ce ai vazut atunci, auzi ce ai auzit atunci si da-ti voie sa simti din nou ceea ce ai simtit atunci. Misca (roteste) acest sentiment puternic prin tot corpul.

Aceste exercitii ne sustin sa avem starea in care suntem capabili sa luam decizii pozitive. In plus insa, avem nevoie sa facem o foarte clara diferenta intre deciziile negative si cele pozitive. Poate parea simplu, dar nu este intotdeauna asa.

De exemplu: O persoana se hotaraste sa meaga la dezintoxicare pentru dependenta de alcool. Dupa patru saptamani, cand prima parte a programului se incheie, iese de la clinica si hotaraste sa “bea doar un paharel” care n-ar avea de ce sa-i faca tau (teoretic). Stie ca nu este o decizie buna, dar are impresia ca detine controlul situatiei. Si asta nu mai este doar gandire negativa ci este o decizie negativa.

Ca sa intelegi mai bine cum sa-ti deosebesti deciziile negative de cele pozitive, gandeste-te la cea mai rea decizie pe care ai luat-o vreodata, apoi la cea mai buna decizie pe care ai luat-o.  Incepe sa faci o comparatie intre ele prin intermediul imaginilor pe care le reprezinta fiecare in mintea ta, prin intermediul sunetelor care le sunt asociate si a senzatiilor din corp. Vezi care imagine este mai apropiata, care este colorata, ce spui intr-un caz si in celalalt, de unde se aude vocea, cum suna, in ce directie se misca senzatia din corp.

Toate acestea reprezinta modul in care noi toti gandim despre lucruri. Deciziile negative sunt insotite de imagini, sunete si senzatii complet diferite fata de deciziile pozitive.

Astfel, luarea deciziilor referitor la ceea ce vrei sa faci acum in viata ta, ar trebui sa fie insotite de un film in mintea ta, care sa nu fie nici prea lung, nici prea scurt. Daca este prea lung nu vei lua nici o decizie, analizand la nesfarsit situatia. Daca este prea scurt, s-ar putea sa iei o decizie negativa pentru ca nu te gandesti suficient, astfel incat sa poti evalua consecintele in mod eficient.

De exemplu majoritatea persoanelor cu dependente (indiferent ca vorbim de droguri, alcool, jocuri de noroc, mancare – mai ales dulciuri- sau oricare altele…) nu isi construiesc in mintea lor imagini despre ei si actiunile lor, ci doar despre euforia pe care o simt cand isi satisfac dependenta. Nu isi deruleaza fimul pana la sfarsit sa revada cat de greu este de parcurs starea si cat de dificila este iesirea din ea, de fiecare data, cat de dificil va fi sa treaca printr-o perioada de lipsa si apoi cat de greu va fi sa-si asigure din nou satisfacerea dependentei. Au impresia ca au controlul asupra situatiei si nu se gandesc la consecinte. Ei pur si simplu nu analizeaza suficient, ca sa poata recunoaste semnele (imagie, sunet, senzatie) unei decizii pozitive. Daca ar face o analiza si o comparatie, ar intelege diferentele dintre deciziile negative si cele pozitive si cum sa le recunoasca si ar vedea ca deciziile negative au dus in mod repetat la consecinte sub forma unui comportament inadecvat.

Deciziile reprezinta lucruri care merita sa fie examinate. E usor sa iei o decizie negativa daca te gandesti doar la satisfacerea unei mici placeri de moment (o felie de tort, inca un pahar de bere…). Daca te gandesti insa un pic in perspectiva, la consecinte, vei intelege ca decizia ar trebui sa fie alta.

Mai sunt insa si alte situatii. Uneori insa luam decizii bune pe care nu le respectam. Nu cred sa existe macar un singur om pe aceasta lume care sa nu-si fi incalcat propriile decizii bune macar o data in viata. Si atunci ce este de facut? Am invatat sa-mi deosebesc deciziile rele de cele bune, dra daca voi lua decizii bune si nu le voi respecta ce am rezolvat? Nu dispera!

Tot Richard Bandler vine in ajutorul tau cu un exercitiu prin care te invata sa iei decizii pozitive, pe care sa le si urmezi. Aplicand acest exercitiu, gandurile negative vor deveni simple semnale de atentionare, ca este timpul sa renunti la gandirea negativa si sa incepi sa iei decizii pozitive.

Iata exercitiul:

1. Gandeste-te  la o situatie cand ai luat o decizie pozitiva.

2. Construieste-ti o lista, pe verticala, in care in stanga pui toate submodalitatile (caracteristicile imaginilor-culoare, claritate, marime-, sunetelor- intensitate, ritm-, senzatiilor…) pe care le analizam de obicei in legatura cu toate lucrurile. Apoi pe urmatoarea coloana completeaza descrierea acestora pentru decizia pozitiva., cat mai detaliat

3. Gandeste-te  la o situatie cand ai luat o decizie negativa.

4. Pe a treia coloana a listei pe care ai facut-o, completeaza descrierea submodalitatilor pentru decizia negativa, la fel de detaliat ca si pentru cea pozitiva.

5. Gandeste-te la o decizie pe care ai nevoie sa o iei. Ia in consideratie diferite optiuni si verifica, cu ajutorul submodalitatilor, in care categorie se incadreaza: cea a deciziilor pozitive sau cea a deciziilor negative.

6. Asigura-te ca ai facut o analiza detaliata a rezultatelor posibile si ia cea mai buna decizie. Urmeaz-o pane ce va fi nevoie sa iei o alta decizie.

Aceata analiza te ajuta sa iei hotararea de a depasi toate dificultatile care vor aparea, pentru ca le-ai analizat cu ajutorul submodalitatilor si nu te mai sperie si nici nu te vor mai lua prin surprindere. De aceea va fi posibil ca sa-ti respecti decizia luata.

Si te las, pana saptamana viitoare, in  compania unei noi povestiri:

“La poalele unui munte traiau o iapa cu manzul ei. Intr-o zi, iapa i-a spus manzului: „Dragul meu, acum esti destul de mare, poti sa faci ceva pentru mine?” „Desigur, mi-ar placea foarte mult!” a raspuns manzul fericit. Iapa a zambit si a spus: „Atunci ia sacul asta de grau si du-l la moara.” Si i-a pus sacul de grau in spate. Manzul a intrebat-o:” Vii si tu cu mine?”. „Atunci de ce ti-as mai fi cerut tie sa duci sacul, daca trebuie sa merg cu tine?” A zis ea. „Pleaca mai repede si sa te intorci devreme, sa luam cina impreuna.”
Si manzul a plecat singur la moara. Ca sa ajunga la moara, trebuia sa treaca printr-un rau. Ajungand la malul raului s-a speriat. ”Sa trec sau sa nu trec? Mama nu este langa mine, ce ar trebui sa fac?”  Mama nu era langa el, dar a vazut un bivol care pastea iarba pe malul apei. S-a apropiat de el si l-a intrebat:” Unchiule bivol, poti sa-mi spui daca pot sau nu sa trec apa?” ”Apa nu e adanca”, i-a raspuns bivolul. „Nu ajunge nici pana la genunchii mei, cum sa nu poti s-o treci?” Auzind, manzul,a fugit la rau.
„Hei, asteapta putin!” s-a auzit o voce. „Cine este?” s-a mirat manzul. S-a oprit si cand s-a uitat a vazut o ververita. Veverita statea pe creanga unui copac si, dand din coada stufoasa, i-a zis. „ Nu te lua dupa vorbele bivolului! Apa este foarte adanca si o sa te ineci.” „De unde stii tu ca apa este adanca?” a intrebat-o manzul. „Daca nu e adanca, atunci cum de s-a inecat ieri prietena mea cand a vrut sa treaca? Nu te lua dupa vorbele bivolului.” “Pana la urma raul este adanc sau nu?” S-a intrebat manzul nedumerit. „Mai bine ma duc sa o intreb pe mama.”
„Gata, te-ai si intors?” a intrebat iapa. ”Raul este prea adanc nu pot sa-l trec.” a raspuns manzul. „ Cum sa fie adanc?” a zis iapa. „Unchiul magar l-a trecut de nu stiu cate ori cu legatura de lemne in spate. El a spus ca apa-i ajunge numai pana la burta, nu-i deloc adanca.” „Asa mi-a spus si mie unchiul bivol, ca apa nu ajunge decat pana la genunchii lui.” „ Atunci de ce n-ai trecut raul?” intreba nedumerita iapa. „Dar… veverita mi-a spus ca apa-i foarte adanca si ca ieri s-a inecat prietena ei cand a vrut sa o treaca.”, a spus repede manzul.
„Si tu te-ai gandit bine la ce au vrut sa spuna ei?” „M-am gandit putin, dar nu stiu cine are dreptate.” Razand, iapa i-a spus:”Ia gandeste-te cat de mare este bivolul si cat de mica este veverita!…” „Am inteles!”, a zis manzul si a luat-o la fuga spre rau.
Cand sa-l treaca, a constatat ca apa nu era nici cum spusese bivolul, nici cum spusese veverita. De abia ii ajungea pana la genunchi.”

Iti doresc sa iei de astazi doar decizii bune, bazate pe propria gandire si pe care sa le urmezi!