Cum iti poti schimba lumea – NLP Integrativ

Cum iti poti schimba lumea

Cultiva obiceiuri bune…
March 6, 2018
Valoarea nepretuita a indoielii
April 2, 2018
Show all

Cum iti poti schimba lumea

… iesind din „Cusca lui Betari”

Sa zicem ca ai avut o zi infernala la munca. Pleci de la birou, prin traficul supra-aglomerat, alaturi de alte mii de oameni care se grabesc spre casa. Vreo doua masini iti taie calea, alta forteaza semaforul si te obliga sa franezi brusc, ceea ce face ca automobilul din spatele tau sa se opreasca la doar cativa centimetri de bara ta de protectie, claxonand furios. La oboseala ta se aduna frustrarea de a fi sanctionat pe nedrept de partenerii de trafic. Ajungi in cele din urma acasa unde catelul se repede dand agitat de coada pe pantalonii tai. Ii dai un picior, discret, ca sa nu te vada nimeni si el fuge schelalaind. Realizezi ca n-are nici o vina si ca de fapt tu esti cel ursuz, un ratat la munca, un sofer prost si acum un molestator de catei. Te simti si mai dezamagit si cand gasesti frigiderul gol-golut. Iti vine sa-ti iei campii, dar iti iei doar portofelul si cobori la chiosc. Acolo gasesti o coada de doua persoane relaxate (o doamna care nu stie sigur ce marca de tigari sa cumpere si un tanar pensionar care incerca sa o convinga sa se lase de fumat). Sporavaie veseli, complet inconstienti ca stau in drumul tau spre berea rece care sperai sa mai dizolve din uratul zilei. Asa ca le sugerezi sa se grabeasca, pe un ton morocanos. Reusesti sa ii pui la punct si sa-ti iei berea rece si ajungi acasa, unde gasesti catelul intr-o balta (inca nu stie sa foloseasca toaleta). O ocolesti cu sila (asta-ti mai trebuia, sa strangi dupa catel) si te asezi pe canapea band dintr-o suflare primul pahar de bere, cand te suna un bun prieten sa te cheme in oras la concertul cu formatia ta favorita. Constati ca nu poti sa mergi pentru ca ai de curatat dupa catel si tocmai ai baut o bere, ca la ora asta n-ai sa gasesti taxi in timp util, asa ca si mai frustrat, ii trantesti un „nu ba” si inchizi telefonul, constatand ca, dupa o zi proasta ai reusit sa-ti ratezi si o seara agreabila.

Sau sa zicem ca: aseara ai petrecut cu prietenele tale amanandu-ti ora de culcare mai mult decat de obicei. Asa ca, atunci cand alarma suna, o amani de 3 ori. Intr-un final te trezesti cu 30 de minute mai tarziu, sari peste micul dejun (desi asta adauga la usoara durere de cap si o oarecare durere de stomac) si te repezi in baie sa-ti repari fata. Din exces de zel, iti pui rimel si pe obraz, asa ca poti salva ce mai ramane de salvat reluandu-ti machiajul de la 0 (pentru ca atunci cand ti-ai spalat rimelul ti-ai spalat si fondul de ten si acum semeni izbitor cu o pictura a lui Picaso). Astfel expira si cele 15 minute obligatorii pentru aranjat freza office asa ca, in disperare de cauza, recurgi la o improvizatie care, de nervi, iti iese abia la a treia incercare. Alergi pe usa agatand in zbor prima pereche de incaltari care iti pica in mana, si abia pe drum constati ca vei purta pentru urmatoarele 10 ore pantofii prafuiti si incomozi de aseara, la tinuta sobra de birou. Te apuca disperarea de durere de picoare, de cap, de stomac, de stress si frustrare – constatand ca freza de improvizatie… cade. Reusesti sa te asezi la biroul tau cu 5 minute inainte ca sefa sa te cheme urgent in sala de conferinte sa o sustii la negocierea unui nou contract. Intri clempanind in pantofi amintindu-ti cu ocazia asta cat de inadecvata te simti, avand atitudinea Cenusaresei care nu crede in Zane Bune, si incerci sa te remarci prin vigilenta si elocventa in negociere. Reusesti, posibilii parteneri plecand trandind usa.

Si un exemplu pentru cupluri: se hotarasc sa merga intr-o excursie dorita de mult si reusesc chiar sa-si ia concediu in acelasi timp. Ajung la destinatie fericiti: ea doreste sa faca plaja, el sa joace fotbal pe nisip. El pierde mizerabil (numai pentru ca era obosit de drumul din ajun) desi a insistat sa continue sa joace la revansa timp de 3 ore, iar Ea se prajeste prea mult (au ajuns tarziu pe plaja in dimineata asta si soarele este mult prea puternic). Asa ca, atunci cand ea se plange ca a asteptat prea mult, el pierde si cupa „partenerul ideal”. Isi strang bagajele si dupa ce reusesc sa-si calmeze pielea arsa de soare si sa-si scoata nisipiul din par, ajung la restaurant flamanzi si indispusi. Chelnerul elegant si imperturbabil aduce in ritmul sau pranzul, iar El simte ca a venit momentul adevaratei revanse si ii face cateva observatii caustice. Consoarta intervine pentru a calma spiritele punand gaz pe foc „Draga, nimeni nu e de vina ca tu te joci pana tarziu cu copii pe plaja!”. El pleaca nervos, Ea ramana singura si trista si cauta sa se consoleze fiecare dupa putinta si stiinta: flirtand, band prea multe beri si coctailuri, sau inchizandu-se si mai tare in propria mofluzenie. Daca vor continua asa, ii paste ratarea concediului.

Mahatma Ghandi a spus ca noi trebuie sa fim schimbarea pe care o dorim in lume, iar el a si facut-o, schimband lumea prin exemplul personal.  Fiecare dintre noi avem aceasta putere extraordinara si va invit sa exploram impreuna aceasta idee.
Comportamentele noastre (ce si cum spunem, tonul si ritmul in care vorbim, limbajul corpului) sunt determinate de atitudinea noastra (adica pozitia interioara pe care o adoptam fata de noi insine si fata de contextul in care ne aflam).  Iar atitudinile noastre le influenteaza imediat pe ale celor din jur, care, la randul lor, se vor comporta in consecinta.

Vortexul atitudini – comportamente (ceea ce se numeste „Cusca lui Betari”) face diferenta intre o zi buna si una proasta.

Nu putem controla evenimentele neplacute sa se intample, insa putem sa ne modificam atitudinea fata de ele comportandu-ne diferit si determinand implicit un raspuns diferit de la cei din jur.  Daca simtim si gandim diferit, putem alege sa ne comportam diferit si sa iesim din Cusca lui Betari.
Pentru aceasta amintiti-va ca atitudinea noastra (buna sau rea) ii afecteaza pe toti cei din jur. Cand aveti o stare de proasta dispozitie, opriti-va pentru cateva momente si intrebati-va de ce va simtiti atat de rau. De obicei proasta dispozitie incepe de la un fleac si se amplifica din ce in ce mai mult. Devenind constient de proasta dispozitie, aveti oportunitatea de a alege sa nu provocati evenimente si mai neplacute concentrandu-va asupra unor aspecte pozitive. Cand cineva din preajma voastra este intr-o cusca a lui Betari, amintit-va ca puteti alege felul in care sa ii raspundeti. Doar pentru ca persoana se comporta morocanos nu inseamna ca si dumneavoastra trebuie sa fiti morocanosi. Totusi, daca cineva apropiat este inconstant uracios, incercati sa aflati impreuna ce se intampla cu el. Poate chiar ii veti povesti despre Cusca lui Betari scotand in evidenta consecintele acestui comportament asupra celor din jur, asupra relatiilor cu ceilalti si chiar asupra calitatii vietii sale.
Se poate intampla sa cadeti in cusca lui Betari a altcuiva, cand la un comportament morocanos sa raspundeti defensiv perpetuand starea de proasta dispozitie. Indata ce va dati seama, apasati-va butonul de „reset” si schimbati tonul devenind amabil.
Astfel, chiar daca ati avut o zi de munca dificila, veti putea petrece o seara placuta cu prietenii sau plimbandu-va catelul in parc (sau o combinatie a celor doua).
Si chiar daca daca nu sunteti incaltata cu pantofii de clestar ati putea avea o intalnire de afaceri productiva. Iar in loc de a bea singuri sau in compania unor straini prea mult alcool intr-o zi torida, v-ati putea bucura unul de altul la racoarea aerului conditionat din camera.

Gasiti in jur  o multitudine de materiale de citit, ascultat, vizionat, care sa va ajute in a adopta atitudinea de care aveti nevoie ca sa iesiti din “cusca lui Betari”; va recomand cateva, care va pot da un indiciu, de unde sa incepeti: Wayne Dyer “Attitude is everything so pick a good one” sau Zig Ziglar – “Attitude Makes All The Difference”-pe youtube, Jeff Keller – “Atitudinea este totul. Schimbă-ţi atitudinea… şi îţi vei schimba viaţa!” sau Suzuki Shunryu “Mintea Zen. Mintea Incepatorului”-carti…