Examene si interviuri – NLP Integrativ

Examene si interviuri

Cum luam decizii pozitive
May 15, 2018
Pas cu pas
August 4, 2018
Show all

Examene si interviuri

Suntem in luna in care incep testele si examenele de vara (bacalaureat, admiterie la liceu, admitere la facultate…). Acestea sunt intotdeauna insotite de multe emotii si uneori chiar de teama. Din pacate, aceste sentimente pot fi uneori catastrofale si pot provoca mai mult decat o stare de disconfort, chiar pierderea examenelor.

In afara acestor examene importante in viata fiecarui copil sau parinte, suntem mereu confruntati cu tot felul de teste: interviuri de angajare, examen pentru carnetul de conducere, teste de absolvire a diverselor cursuri.

De aceea m-am gandit ca v-ar fi de folos sa va impartasesc alte exercitii din cartea lui Richard Bandler “Fa-ti viata exact cum vrei tu!”.

Ceea ce invatam este conditionat de starea in care ne aflam. Asa se explica de ce avem probleme cu examenele. Studiem in stare de calm, dar cand ajungem la examen devenim nervosi. De aceea nu putem accesa raspunsurile, pentru ca ele sunt asociate cu starea de calm. Asadar avem nevoie de aceeasi stare de calm sau nervozitate si cand studiem si cand suntem la examen.

In timpul examenului, folosindu-ne imaginatia putem sa recreem starea pe care am avut-o cand am studiat. Sa vedem cu ochii mintii camera, mobila, sa auzim, sa simtim, sa mirosim totul, ca si cum am fi in camera de studiu, in timpul studiului (sa trecem prin toate submodalitatile, termen cu care deja ne-am obisnuit din articolele precedente). Apoi ne intoarcem la foaia de examen din fata noastra si raspunsurile vor incepe sa revina in mintea noastra. Aceasta capacitate a mintii umane de a se intoarce spre interior cu ajutorul imaginatiei pentru a ne ajuta sa ne retraim aceleasi stari, de a construi imagini sau de a derula filme este foarte utila in tot ceea ce vrem sa realizam in viata. Si o putem exersa.

Iata si exercitiul care ne ajuta sa trecem cu bine prin examene:

1. Inainte de a incepe studiul, organizeaza totul astfel incat sa semene cat mai bine cu conditiile pe care stii ca le vei intalni la examen.

2. Aminteste-ti o situatie cand te-ai simtit foarte sigur pe tine si entuziasmat. Analizeaza-i toate submodalitatile (imagini, sunete, sentimente) si amplifica-le.

3. In timp ce studiezi, imagineaza-ti notitele tale, in cele mai mici detalii, amplasate in diverse locuri din sala de examen.

4. Cand intri in sala de examen, adu cu tine aceeasi stare de siguranta de la punctul 2 (in cele mai mici detalii). Simte senzatia in corp si amplific-o (foloseste, asa cum ai invatat in articolele trecute, un deget amplasat pe locul unde simti senzatia de siguranta si dupa ce ai identificat sensul de miscare, amplific-o).

5. Incepe sa raspunzi la intrebarile de pe foaia de examen imaginandu-ti ca esti in camera ta de studiu si ca vezi notitele ca si cum ai fi acolo.

6. Imagineaza-ti in detaliu cum zambeai, cum respirai, care era pozitia corpului, cum te miscai in timp ce studiai si reprodu aceleasi stari.

Este greu? Poate parea asa, insa cu putin exercitiu, mai ales in ceea ce priveste identificarea si amintirea tuturor submodalitatilor (imagine, sunet, sentiment) poate ajunge o joaca de copil. Studiul va fi necesar in continuare, dar informatiile nu se vor mai bloca sau pierde din cauza nervozitatii. Succesul este in acest caz mult mai usor de atins si mai previzibil.

Aceeleasi etape de pregatire pot fi folosite si in cazul unui interviu. Folosim o stare de siguranta stiuta si experimentata. Ne imaginam exact cadrul de la interviu (este destul de usor sa gasim informatii despre firme, asa ca ne putem imagina cam ce ne asteapta) si ne pregatim sa raspundem la potentialele intrebari ca si cum am fi acolo, cu starea de siguranta ca aliat. Ajunsi la interviu vom readuce in minte starea de acasa si totul va decurge natural si usor.

As detalia un pic problema sigurantei de sine, a atitudinii entuziaste pe care o cautam ca referinta si cum apare aceasta in vietile noastre. Este vorba despre felul in care functioneaza mintea noastra. Si putem sintetiza aceasta in 4 pasi:

1. Informatia: Mintea consuma informatii din mediu si imprejurarile in care ne aflam si reactioneaza la ele. Astfel ca, ceea ce intra ca informatie CONTEAZA! Daca suntem inconjurati de oameni negativi, mintea va reflecta acea negativitate, iar daca suntem inconjurati de inspiratie, mintea va oglindi asta.
2. Interpretarea: Dupa ce preia aceste informatii, mintea le interpreteaza intreband: “Este bun sau rau? Este sigur sau periculos? Ar trebui sa ma apropii sau sa evit?Ce inseamna asta pentru mine personal?” Interpretarea defineste lucruri le pentru noi, ne spune cat de semnificative sunt. Aceasta interpretare este determinata in primul rand de experientele din trecut. Stapanirea de sine este de fapt interpretarea constienta a informatiei si cu scop. Gestionarea relatiilor noastre depinde de cum invatam ca cei pe care ii iubim pot interpreteaza diferit lucrurile.
3. Intentia: Intentia referitoare la cine ne dorim sa fim ne poate ajuta sa ne rescriem istoria personala. Imaginati-va o cladire in flacari. Unii oameni ar putea interpreta acesta ca un pericol si vor fugi, in timp ce altii ar putea avea intentia de a ajuta, mai puternica decat cea de pericol, astfel ca vor alerga in cladire pentru a salva oamenii. Intentia constienta a anulat impulsurile de moment.
4. Initiativa: Mintea noastra este modelata de actiunile noastre. Cand actionam cu lasitate, ramanem tacuti, sau refuzam sa actionam spre indeplinirea viselor importante pentru noi, mintea noastra interpreteaza acest lucru si spune: “Eu sunt slab, incapabil sau nevrednic.” Cand insa avem initiativa, in mintea noastra se dezvolta auto-determinarea si auto-controlul. Actiunile noastre de ieri constituie increderea cu care gandim astazi. Cu cat facem mai mult actiuni pozitive cu atat mintea noastra devine mai pozitiva.

Tinand cont de acestea vom avea in vietile noastre tot mai multe stari pozitive la care sa facem referire atunci cand avem nevoie.

Sa incheiem, ca de obicei, cu o poveste:

„Un vorbitor bine-cunoscut si-a inceput seminarul prin a tine in mana ridicata o bancnota de 20 dolari. Avea 200 de oameni in auditoriu si i-a intrebat: “Cine ar dori acesta hartie de 20 dolari?” Mainile au inceput sa se ridice. Apoi el a spus, “am de gand sa dau aceasta hartie de 20 dolari unuia dintre voi, dar mai intai, voi face asta.” El a inceput sa mototoleasca bancnota. Apoi a intrebat din nou. “Cine o mai vrea acum?” Inca au fost maini care s-au ridicat. “Ei bine” a spus el “Ce se intampla daca fac acest lucru?” A dat drumul bancnotei la podea si a calcat-o in picioare. A ridicat-o apoi, mototolita si murdara. “Acum cine o mai vrea?” Inca au fost maini care s-au ridicat.
“Prieteni” le-a spus el „ati invatat azi o lectie valoroasa. Indiferent de ceea ce am facut cu bancnota, tot ati vrut-o, deoarece valoarea ei nu s-a schimbat. Era tot de 20 de dolari.
De multe ori in viata, suntem „cazuti”, „ mototoliti”, „murdariti” de deciziile pe care le luam si de circumstantele in care ne gasim.
Ne simtim ca si cum suntem fara valoare. Dar indiferent de ceea ce s-a intamplat sau ce se va intampla, nu-ti vei pierde valoarea.

Esti special – nu uita asta niciodata!”